• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Zmarta - Jämför lån (ny)
3. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Nätlån - Lån utan UC
9. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Vivus - Lån utan UC

Misskött kredit och anmärkning vad är skillnaden?

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
978
Poäng
907
Jag fick påminnelse och betalade men enligt Cellbes var det för sent och skulden gick direkt till KFM inte till inkasso som det står i deras kontobestämmelser så jag är fortfarande skitförbannad på Cellbes.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Piraten

V.I.P
Poäng: 62
Blev medlem
14 September 2011
Meddelanden
397
Mottagna reaktioner
8
Poäng
62
Lita inte på Nordea

Jag och min fru hade (har) ett stort lån hos nordea pga hennes ersättning från fkassan låg vi efter på det lånet 2 mån vet att detta inte var bra

Fick då ett brev att vi skulle betala in för tre månader ca 11000
annars skulle lånet sägas upp.

Tog kontakt med dem om vi inta bara kunde få betala räntan.
efter många vänder hos dem fick vi till svars att inte inte gick då vi redan var sena.

Fick rek att låta det gå till inkasso och göra upp med dem.
Gjorde detta slapp att betala för de 3 mån fick samma månads belopp som innan.

MEN efter 1 mån kom brev från dem om anmälan av missbrukad kredit fast man erbjudit sig att betala.

Hade jag vetat detta att jag slängt in de pengarna och låtit andra räkningar vara
 

hjultomten

V.I.P
Poäng: 72
Blev medlem
2 Augusti 2012
Meddelanden
515
Mottagna reaktioner
14
Poäng
72
Enligt praxis så ska man få minst en påminnelse och om du inte betalar den tid så kan avtalet sägas upp men du ska ha x antal dagar på dig att betala ikapp.

Njae. Inte korrekt. En kredit får endast sägas upp om vissa villkor är uppfyllda. Se konsumentkreditlagen för mer information.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Hej.

Har en fråga.

Jag har ett kort hos mönelkedja via Resursbank som blivit uppsagt och jag skulle enligt dem inkomma med betalning senast den 31 augusti.

Då jag i mars betalat in ca 90% av skulden till dem och minsta belop i april 1500 kr i juni(Total kredit 11000 kr)i juni så trodde jag ju aldrig att de skulle skicka det till inkasso.

Det har dem gjort och säger att en ansökan om missbrukat kredit kort är insänd till UC.

Går detta att bestrida sett till att jag faktiskt betalat in såpass mycket redan? jag bestrider ju inte skulden i sig utan att de skickar in en ansökan till UC. Hur kan de kalla det ett kreditkort när kortet endast fungerar hos nämda mönelkedja? Om det inte går att bestrida, borde det inte heta misskött konto?

Har en gammal sådan med exakt samma upplägg som får ut snart. Den som resurs skickar in nu betyder ju 3 år hos UC?

Tidigare har jag nämligen kunnat lösa den överskjutande skulden/krediten som finns kvar efter uppsägningsdagen gått ut inom 10 dagar hos Inkassobolaget som banken/utlånaren använder och sluppit en anmärkning.
 

nina

Kunnig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
4 November 2011
Meddelanden
265
Mottagna reaktioner
6
Poäng
52
har du inte betalat den i augusti då?eller har du slarvat flera ggr med betalningen?då sägs krediten upp.har själv flera sådana anm.
vissa är mer toleranta på ja slarvig avb men de är få.
spelar ingen roll hur mycket du betalat in till dom innan.ser de att du inte skött betalningarna så väljer de till sist säga upp den.och så gör många av kreditgivare det kan bli svårt få bort denna anm om du inte har bevis att du har betalat.tyvärr.

det är ju en kredit du utnyttjar därför misskött kredit.heter samma sak på lån.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Hej.

Har en fråga.

Jag har ett kort hos mönelkedja via Resursbank som blivit uppsagt och jag skulle enligt dem inkomma med betalning senast den 31 augusti.

Då jag i mars betalat in ca 90% av skulden till dem och minsta belop i april 1500 kr i juni(Total kredit 11000 kr)i juni så trodde jag ju aldrig att de skulle skicka det till inkasso.

Det har dem gjort och säger att en ansökan om missbrukat kredit kort är insänd till UC.

Går detta att bestrida sett till att jag faktiskt betalat in såpass mycket redan? jag bestrider ju inte skulden i sig utan att de skickar in en ansökan till UC. Hur kan de kalla det ett kreditkort när kortet endast fungerar hos nämda mönelkedja? Om det inte går att bestrida, borde det inte heta misskött konto?

Har en gammal sådan med exakt samma upplägg som får ut snart. Den som resurs skickar in nu betyder ju 3 år hos UC?

Tidigare har jag nämligen kunnat lösa den överskjutande skulden/krediten som finns kvar efter uppsägningsdagen gått ut inom 10 dagar hos Inkassobolaget som banken/utlånaren använder och sluppit en anmärkning.

För och främst kan man bara backa en uppsägning en gång om inte långivaren är snäll. Vad jag inte förstår av ovan är vad och när du betalade?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp